assistent
- Black Days -
BAUHAUS
Het woord Bauhaus, dat op meesterlijke wijze in de markt werd gezet, met een stellage van modernistische kunstenaars en ontwerpers als Paul Klee, Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy en Marcel Breuer die de professorrollen op zich namen, klonk bijna magisch voor mensen met een compromisloze droom van een moderne, technologisch geavanceerde toekomst. Het Bauhaus was het begin van de kunstacademie als een nieuwe manier van leven.
Een opening naar het modernisme
DAS STAATLICHE BAUHAUS ('Huis van de Bouw' in het Duits) of Bauhaus werd opgericht door Walter Gropius en functioneerde in Duitsland in minder dan 15 jaar van 1919 tot 1933. Toch is het uitgegroeid tot de meest iconische symbool van het modernisme, het creëren van een sterke invloed bijna vele gebieden van kunst, cultuur en maatschappij in de 20e eeuw, met name in de moderne industriële product design, meubeldesign, architectuur, schilderkunst, weven en nog veel meer. In de artistieke zoektocht naar de zin van vormen, de schoonheid van kleuren, en hun interpretatie in het moderne, machinale leven, stopte Bauhaus niet bij het einde van het fysieke bestaan van de school in Berlijn, maar werd het voortdurend bestudeerd en toegepast over de hele wereld, op alle gebieden van de kunst.
Het begon als een initiatief gesponsord door de staat om de kunstenaar en de ambachtsman te integreren met de bedoeling om de kloof tussen kunst en industrie te overbruggen. De missie van de eerste oprichters was een nieuw, betaalbaar, eenvoudig en bruikbaar ontwerp te leveren dat universeel kan zijn, toegankelijk voor elk soort mens en in elk gebied.
“Het uiteindelijke doel van alle visuele artistieke activiteit is constructie.”
Walter Gropius
Dit werd beschouwd als een radicale stap van de Art Nouveau en Art Deco tijdperken met zwaar uitgewerkte versieringen naar het Modernisme en het moderne leven met zijn beroemde gestroomlijnde vormen, symmetrische vormen zonder overdadige versieringen. Belangrijk is dat het een van de eerste kunst- en designscholen was die haar deuren openstelde voor vrouwen, zij het beperkt - vrouwen werden alleen toegelaten in het weefatelier.
Bauhaus werd sterk beïnvloed door het constructivisme (een artistieke en architectonische filosofie die rond 1919 in Rusland ontstond - een afwijzing van het idee van zelfgerichte kunst) en pleitte voor het maken van kunst in het belang van de gemeenschap, waarbij kunst werd gezien als een praktijk voor sociale doeleinden. Het werd ook gezien als de combinatie van de Arts and Crafts beweging met een moderne kijk.
In deze wereld
Om de geest van het Bauhaus in uw huis te brengen, is een zekere durf en creativiteit nodig om uw woonruimte een moderne toets te geven.
Bauhaus - De schoonheid van geometrie - Stylingschema
BAUHAUS - 04-Aug-2021
Gerelateerde producten
Evolutie op school
Fysieke locatie periodiek gewijzigd:
- 1919 tot 1925: Weimar
- 1925 tot 1932: Dessau
- 1932 tot 1933: Berlijn
In 1933 werd de school gesloten bij besluit van de directie onder druk van het naziregime wegens de "communistische aanpak" in haar werking en onderwijsmethoden. Samen met dit is de verschuiving in leiderschap:
- Walter Gropius van 1919 tot 1928
- Hannes Meyer van 1928 tot 1930
- Ludwig Mies van der Rohe van 1930 tot 1933
Deze voortdurend veranderende omgeving, zowel fysiek als methodologisch, resulteerde in grote veranderingen van aandachtspunten, technieken, instructeurs en politiek.
Bauhaus Ontwerpen
Bauhaus-design wordt soms ook Internationale Stijl genoemd, maar er is een verschil tussen de twee, hoewel ze beide zeer vergelijkbare principes en doelstellingen hebben, omdat ze door dezelfde mensen als Walter Gropius en Mies van der Rohe zijn geïntroduceerd en in praktijk gebracht. De Bauhaus-stijl kan worden beschouwd als het precedent dat leidde tot de verspreiding van de Internationale Stijl na de Tweede Wereldoorlog in Noord-Amerika en over de hele wereld. Terwijl men zou kunnen zeggen dat Bauhaus zich vooral concentreerde op het ontwerpaspect, wordt de Internationale Stijl bijna altijd specifiek aangeduid als een architectonische term.
Beginselen
Het Bauhaus streefde ernaar kunst, ambacht en technologie te combineren om een gemeenschappelijk doel en een gemeenschappelijke visie van een zuiverder vorm van design zonder overbodige versiering te bereiken. De ontwerpprincipes berustten op drie pijlers: bruikbaarheid, functionaliteit en zuiverheid. De heersende doelstellingen waren de eenheid van vorm en functie, het idee dat design in dienst staat van de gemeenschap, en het geloof in de perfectie en efficiëntie van geometrie. De kerndoelstelling was een radicaal concept: de materiële wereld opnieuw uitvinden om de eenheid van alle kunsten te weerspiegelen. Anders dan de meeste kunst- en designscholen vond BAUHAUS design en productie even belangrijk: ontwerpen voor massaproductie waren eenvoudig, rationeel en toegankelijk voor alle mensen.
- Regel #1: Vorm volgt functie - Elk element van het ontwerp moest zijn functie en praktisch nut hebben.
- Regel #2: Visueel belang van typografie - Bauhaus professoren realiseerden zich al snel de essentiële rol van types in effectieve visuele communicatie.
- Regel 3: Geometrie - strikte geometrie en rechtlijnige vormen zijn leidend om het gebruik van ruimte en materialen te maximaliseren
- Regel #4: Kleuren - De studie van kleuren aan het Bauhaus was opgenomen in het officiële leerplan. Men keerde vaak terug naar de meest elementaire, monochrome kleuren met roden, gelen en blauwen.