assistent
- Black Days -
- Black Days -
INTERNATIONALE STIJL
International Style meubelen werden het meest erkend als een moderne stijl van de jaren '30 tot '50, en legden een belangrijke basis voor het naoorlogse modernisme in mid-century design (jaren '50 - begin jaren '60)
Modernisme
Le Corbusier (Charles-Édouard Jeanneret-Gris) zei ooit: "Ruimte en licht en orde. Dat zijn dingen die de mens net zo hard nodig heeft als brood of een slaapplaats." Dit citaat van de beroemde Zwitserse architect, decorateur, kunstenaar en stedenbouwkundige, vat de belangrijkste kenmerken samen van de Internationale Stijl, de prominente architectuurstroming van de 20e eeuw, waarvan hijzelf samen met Walter Gropius en Mies van der Rohe een van de pioniers was. De stijl benadrukt het volume van de ruimte met behulp van de structuur en door licht binnen te laten stromen door glazen vliesgevels, wordt de illusie gewekt van een vage grens tussen de binnen- en buitenruimte. Door gebruik te maken van een specifieke, bijna vaste hoofdreeks van regels, waardeerde het zichzelf in het vermogen om orde en universele eenheid te scheppen. Het werd ook de dominante stijl van de 20e-eeuwse architectuur voor institutionele en commerciële gebouwen, en verving zelfs de traditionele historische stijlen voor scholen en kerken.
Vaak aangeduid met 'moderne architectuur' of 'modernisme', werd de eigenlijke term 'International Style' in 1932 bedacht door de jonge historicus Henry-Russell Hitchcock en architect Philip Johnson in een tentoonstelling georganiseerd door het Museum of Modern Art (MoMA) in New York City met de werken van verschillende architecten in Europa en enkele Amerikanen wier stijl kon worden gegroepeerd onder de paraplu van een nieuwe richting in de richting van het modernisme, waarbij alle oude waarden werden afgeworpen zonder verwijzingen naar enige voorgaande perioden.
“Het huis moet de schatkist van het wonen zijn.”
Le Corbusier
Een korte geschiedenis
Na de eerste wereldoorlog stuurde de westerse maatschappij gestaag in de richting van de industrialisatie en mechanisatie. Deze factoren vroegen om een meer utilitaire, eerlijke en economische benadering van de architectuur, die hard en snel vertrouwde op de nieuwe industriële technologieën voor goedkopere, gemakkelijker en sneller in massa te produceren materialen. In Europa werd de moderne architectuurbeweging aangeduid als Functionalisme of Neue Sachlichkeit (Nieuwe Zakelijkheid), L'Esprit Nouveau (Nieuwe Geest), of gewoon Modernisme, en het ging daarbij vooral om het samengaan van een nieuwe architectonische vorm en sociale hervormingen, waardoor een meer open en transparante samenleving zou ontstaan. Later algemeen bekend als "International Style", genoemd door Hitchcock en Johnson, had het zich ontwikkeld in het West-Europa van de jaren 1920, gevormd door de activiteiten van de Nederlandse De Stijl-beweging, Le Corbusier, en de Deutscher Werkbund en het Bauhaus.
Na de Tweede Wereldoorlog, toen veel verwoeste steden snel en goedkoop moesten worden herbouwd, was de internationale stijl een zeer geschikte keuze, omdat deze de mogelijkheid bood om veel verdiepingen in hetzelfde gebouw te hebben, gebruik te maken van in massa geproduceerde materialen met nieuwe bouwtechnieken en opmerkelijk economische voordelen, veel regeringen kozen voor dit architectuurtype om hun steden weer op te bouwen. In de jaren 50 en 60 was de International Style geperfectioneerd en werd het de "officieuze" nationale architectuur in de VS en Canada.
In de jaren '70 was de International Style zo dominant dat het zijn universele charme verloor. Zoals het gezegde luidde: "Je stapte uit een vliegtuig in de jaren 1970, en je wist niet waar je was." Ontluisterde gevels, gebrek aan privacy, ontbering van schoonheid en individualiteit, het werd ook beschuldigd van het belemmeren van een gevoel van gemeenschap en solidariteit, het verdiepen van de ongelijkheid tussen mensen die in dozen van glas leven. Tegen het einde van het decennium was het gedaan met het modernisme en de internationale stijl en nam het postmodernisme de overhand.
In deze wereld
Met een frisse lucht van moderne ruimte en licht, is de internationale stijl relevant en verleidelijk zoals hij altijd is geweest.
International Charisma - Stylingschema
INTERNATIONALE STIJL - 04-Aug-2021
Gerelateerde producten
Tot de pioniers van de internationale stijl behoorde een groep briljante en originele architecten uit de jaren twintig die op hun vakgebied een enorme invloed uitoefenden:
- Walter Gropius (1883-1969) in Duitsland
- J.J.P. Oud (1890-1963) in Nederland
- Le Corbusier (1887-1965) in Frankrijk
- Richard Neutra (1892-1970), Ludwig Mies van der Rohe (1886- 1969), en Philip Johnson (1906-2005) in de Verenigde Staten
Principes van de internationale stijl
In de catalogus 'Moderne Architectuur: Internationale Tentoonstelling' en het boek 'The International Style:
Architecture Since 1922', geschreven voor de tentoonstelling, identificeerden de Hitchcock en Johnson de drie principes van de stijl:
- De expressie van volume in plaats van massa
- De regelmatigheid die voortkomt uit gestandaardiseerde elementen met een nadruk op evenwicht in plaats van vooropgezette symmetrie
- De nadruk op de verhoudingen en materialen die willekeurig aangebracht ornament uitsluit
De meest voorkomende kenmerken van gebouwen in internationale stijl zijn: :
- Rechtlijnige vormen
- Licht
- Eenvoudige oppervlakken, zonder toegepaste versieringen
- Open, zelfs vloeiende, binnenruimten
- Machine-esthetiek
- Aanvaarding van geïndustrialiseerde massaproduktietechnieken
- Gebruik van glas, staal en beton als voorkeursmaterialen
- Gebruik van uitkragende constructie.
- Transparantie van gebouwen en constructie, aangeduid als de eerlijke uitdrukking van structuur
Industrieel ontwerp in internationale stijl stond onder sterke invloed van Bauhaus, le Corbusier en De Stijl en bleef trouw aan hun eerlijke, economische en utilitaire elementen. In feite werden de meeste meubels in de gebouwen van deze stijl tijdens hun hoogtijdagen gemaakt door meesters van deze scholen. Geleidelijk aan werd een uitgebreide International Style versie van modern industrieel ontwerp, algemeen bekend als "goed ontwerp" breed geaccepteerd in de latere jaren 1930 en na het einde van de Tweede Wereldoorlog, met normen voor evenwicht tussen individuele expressie, terughoudendheid, en bruikbaarheid. Het MoMA bepleitte tegen die tijd een nieuw principe voor industrieel ontwerp gebaseerd op de geschiktheid voor het doel, het materiaal en het fabricageproces, die allemaal tot uitdrukking kwamen in de Machine Art Exhibition (1934) en werden belichaamd in de huishoudelijke producten die werden uitgekozen voor een reeks rondreizende tentoonstellingen.